تعيين وزير عربى مسلم فى إسرائيل

January 13, 2007


مش عارف أقول ايه
إسرائيل معينه وزير للعلوم و التكنولوجيا
عربى و مسلم
إتعلموها بقى
6 Responses to “تعيين وزير عربى مسلم فى إسرائيل”

  1. ahmEd_H said

    يا عم فكك من اللى بيشكك
    دى حركة بس قدام العالم ان اسرائيل تمارس الديموقراطيه
    انما الراجا دا استحالة يكون ليه اى دور فعلى فى اى حاجة

  2. Sondos said

    اسمع اخي هذا “الوزير ” الي ما يتسمى بتقدر حضرتك تعتبره عميل
    لو هو مناضل او سيبنا من مناضل
    لو هو شوية بفهم وشوي انسان حر ومستقل وشويه بحترم نفسة وشويه نفسه ملك له ومش ملك للاسرائيليين ، الاسرائيليين ما بعينوا وزير او نص وزير
    بلاش يا اخي اسرائيل تمشّي اللعبة انها ديمقراطية كمان عليك
    بكفينا الاوروبيين الي مصدقين الكذبة انه اسرائيل ديمقراطية
    على كل اكيد انت بتعرف انه دولة عنصرية مش ممكن تعين وزير عربي فلسطيني لو ما عندها اهداف عنصرية مستخبية
    هذا الي ما يتسمى الي قبل انه يكون وزير في حكومة عنصرية هذا رجل من غير كرامة وما بسوى قشرة بصلة ولا يمت للعروبة ببصلة
    هذه نصيحة من فلسطينية عربيه تسكن داخل الي ما تتسمى اسرائيل

  3. MeMo said

    انا معرفش عن الموضوع غير اللى سمعتوا و شوفتوه فى الأخبار
    بس لنتفق
    حتى و إن كانت تمثيلية فهى تطلي شجاعة كبيره جدا لتنفيذها
    كفاية فكرة وجود وزير مسلم فى دولة يهودية
    طبعا مكنش حيبقى وزير إلا إذا كانوا متأكدين من ولاءه التام لإسرائيل
    بس فى غيره كتير برضوا ولاءهم لإسرائيل
    انا بستعجب من المبدأ نفسه

  4. Sondos said

    من جهتي بتقدر تسميه مسلم ما تفرق عندي
    بس اذا انت مصّر انه مسلم فهو مسلم عميل
    وهو لا يختلف عن الموظفين العراقيين يعني العملا لامريكيا
    لو هو مش عميل ما بقبل يقعد مع ليبرمان وغيره في نفس الحكومة
    هذا واحد “بلّحس”( واسفة ع العبارة) للاسرائيليين
    وهذا لا يحسب علينا ولا يعّد منا ، كمان اذا بدك اكتر من هيك اسرائيل توظف جنود عرب في الجيش الاسرائيلي، واذا بدك اكتر من هيك رايس هي امراة وكمان سوداء في حكومة بوش الحقير
    يعني هل انت تعتقد انها سوداء وانها امراة؟ من جهتي هي “رجل ابيض” قامع عنصري حقير واكيد هي مش امراة سوداء……….ا
    المبدأ هو واحد ووحيد اخي ، هو انه الاحتلال الاسرائيلي اذكى نوع احتلال على وجه الارض
    تحياتي

  5. MeMo said

    يا ستى انا لا اجادل فى انه راجل محترم او انه مش عميل
    هو ميهمنيش فى حاجه اساسا
    انا كنت بشير إلى شجاعة القيادة السياسية فى إسرائيل
    انها تعمل حركة زى كده
    يعنى بإختصار
    “”المبدأ هو واحد ووحيد اخي ، هو انه الاحتلال الاسرائيلي اذكى نوع احتلال على وجه الارض””””

    دا بالظبط اللى أقصده
    الذكاء الرهيب فى لعب السياسة
    بس كده
    🙂

  6. Sondos said

    اها اسا فهمت عليك :)))بس انا ما كنت بسميها شجاعة كنت بجوز بسميها ندالة القامع، عشان من جهتي القامع يقمع نفسه داخل دور ضيق وغبي
    وكيف انت اكيد بتعرف ان الخوف بعشش في قلب السجّان أو القامع وهو في الاساس يسجن نفسه داخل خوفه
    عشان هيك ما كنت بسمي الاسرائيلي “شجاع” بالنسبة لي الشجاع هو الذي يجرأ ان يعيش حياة حرة كريمة ولا يسجن نفسة داخل دور القامع الضيق
    تحياتي

Leave a Reply

